Pages

27 June 2011

Sudah Mau Konvo!!!!




10 Julai 2011..
Tanjong Malim...here i come!!!
kejap je dah nak konvo 30 Julai ni.. sehari sebelum Ramadhan... uishhh.. mampu??
dalam sejarah kot..
10 julai ni amik pakaian akademik..
tak sabar nak jumpa kawan2 yang lain...
miss diorang sgt2..
malam tu leh lepaking samapi suboh.. hahahahah...
kat bawah ni nak kongsi sesuatu ngan korang...

Senarai Nama Graduan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Bahasa Melayu) Dengan Kepujian :
  1. D20071029046 Abdil Waffi Bin Abd Halim
  2. D20071028978 Ahmad Fauzi Bin Shahrudin
  3. D20071029095 Ahmad Mizuan Bin Haji Zaidan
  4. D20071029085 Aidayu Binti Ahmad
  5. D20071029049 Amalina Bt Aziz
  6. D20071029055 Amira Binti Mohamad
  7. D20071029044 Anisa Binti Mohd Roslan
  8. D20071029037 Anisah Binti Abd Razak
  9. D20071028983 Armadi Bin Derus
  10. D20071029028 Azlita Binti Zakaria
  11. D20071029093 Azura Binti Md Wahid
  12. D20071028997 Che Nurfaizatie Binti Che Aziz
  13. D20071029072 Daliana Binti Dair
  14. D20071029015 Elizabeth Anak Ganyat
  15. D20071028986 Emelia Tuti Binti Johari
  16. D20071029094 Halimahton Saadiah Binti Ramli
  17. D20071029022 Hasima Binti Md Isa
  18. D20071029068 Hasina Binti Haris
  19. D20071029101 Hasnah Binti Hasbullah
  20. D20071029021 Hazwani Binti Arifin
  21. D20071029086 Juarrie Musin
  22. D20071029018 Magnus Anyai Anak Aprit
  23. D20071030849 Maizatul Akma Binti Abdul Majid
  24. D20071029017 Margaret Landan Anak Tutong
  25. D20071029090 Marzhan Bin Herman
  26. D20071028982 Mazidah Binti Adenan
  27. D20071028995 Mislinda Binti Mislan
  28. D20071029050 Mohd Amin Bin Mat Sidik
  29. D20071028993 Mohd Fadzli Bin Mohd Isman
  30. D20071029100 Mohd Habibullah Bin Yaacob
  31. D20071028980 Mohd Hishamuddin Bin Idris
  32. D20071029073 Mohd Isma Bin Jamaludin
  33. D20071029045 Mohd Lazim Bin Zaini
  34. D20071029008 Mouswari Bin Mustaffa
  35. D20071028989 Muhammad Abid Bin Abidin
  36. D20071029001 Muhammad Bassri Bin Baharum
  37. D20071028991 Muhammad Fauzan Bin Abd Razak
  38. D20071029054 Nadia Binti Mohamad
  39. D20071029014 Nadzirah Binti Zakaria
  40. D20071029031 Nathasya Binti Rosdi
  41. D20071029059 Nazirah Binti Abadi Harahap
  42. D20071029074 Noor Azlina Binti Ab Rahmad
  43. D20071029105 Noor Hatini Binti Zolkipli 
  44. D20071029060 Noor Shautha Binti Mohamed Mastan 
  45. D20071028987 Noorhidayah Binti Che Amat 
  46. D20071028988 Nor Aimy Nadiyah Binti Yaakob 
  47. D20071028979 Nor Aishah Binti Ab Shani 
  48. D20071029097 Nor Ashikin Binti Mohamad Rejab 
  49. D20071029087 Nor Asmani Binti Mat Awi 
  50. D20071029013 Nor Ernawati Binti Mat Nor 
  51. D20071029007 Nor Fadzillah Binti Che Rose 
  52. D20071029092 Nor Farhana Binti Mohamad Saufi 
  53. D20071028984 Nor Halimi Bin Mohamad 
  54. D20071029041 Nor Hasrik Bin Muhamad 
  55. D20071029038 Nor Hayati Binti Ya 
  56. D20071029061 Nor Hejah Binti Mustafa 
  57. D20071029051 Nor Hidayah Binti Adam 
  58. D20071029084 Nor Jamiah Binti Adnan 
  59. D20071029035 Nor Shuhada Binti Abd Halim 
  60. D20071029070 Nor Syuhadah Binti Mohamad 
  61. D20071029043 Nora Binti Mohamad 
  62. D20071029000 Noraini Binti Mat Salleh 
  63. D20071029002 Noraini Binti Mohd Yusoff 
  64. D20071029075 Noramiera Binti Makri 
  65. D20071029079 Norazma Binti Ibrahim 
  66. D20071029077 Norazrul Bin Ismail 
  67. D20071029016 Norfarduha Bt Awang 
  68. D20071029048 Norhafizah Binti Muhamad Pu'ad 
  69. D20071029026 Norhaniza Bt Mohd Ghazali 
  70. D20071028992 Norhazwin Binti Muhamad Hashim 
  71. D20071029027 Norkarmila Binti Mohd.Khlib 
  72. D20071029011 Norlianti Binti Adali 
  73. D20071029030 Normila Binti Tukiman 
  74. D20071029066 Norshahira Binti Mohd Hamdan 
  75. D20071028996 Norshuhaila Binti Md Khir 
  76. D20071029025 Norzuraida Binti Zakaria 
  77. D20071029069 Nur Asmat Binti Noh 
  78. D20071029003 Nur Fadhilah Binti Mohamad Fadzil 
  79. D20071028985 Nur Fara Elia Binti Kamaruzaman 
  80. D20071029036 Nur Shuhada Binti Ibrahim 
  81. D20071029080 Nur Syuhada Binti Jamil 
  82. D20071029024 Nurezianty Bt Rosly 
  83. D20071029019 Nurhanizah Binti Jais 
  84. D20071029047 Nursyazwani Binti Abd Rashid 
  85. D20071029088 Nurul Ahda Binti Mohd Saad 
  86. D20071029042 Nurul Ain Binti Abu Bakar 
  87. D20071028994 Nurul Aini Binti Abdul Rahman 
  88. D20071029096 Nurul Aqilah Binti Othman 
  89. D20071029078 Nurul Azian Binti Md Jusoh 
  90. D20071029082 Nurul Aziati Binti Mohd Ridzuan 
  91. D20071029040 Nurul Hidayah Bt Abu Hassan 
  92. D20071029067 Nurul Syafiqah Binti Sam 
  93. D20071029023 Nurulsahila Binti Sifoladif 
  94. D20071029020 R V Kavitha A/P Vadivallu 
  95. D20071029103 Rabecca Anak Ikau 
  96. D20071029004 Rosaidah Binti Japri 
  97. D20071029104 Roslinah Binti Tarmaji 
  98. D20071029057 Ruhaya Binti Ramli 
  99. D20071028976 Salbiah Binti Taha 
  100. D20071029064 Sayyidatul Affda Binti Zainudin 
  101. D20071029032 Sendorita Rinya Anak Munan 
  102. D20071029034 Siti Aimi Ruzana Binti Suhaimin 
  103. D20071029065 Siti Hajar Binti Ederis 
  104. D20071029012 Siti Khairiah Binti Jajuli 
  105. D20071029071 Siti Khatijah Binti Hussin 
  106. D20071028981 Siti Mariam Binti Abdul Halim 
  107. D20071029053 Siti Mariam Binti Muhammad 
  108. D20071028999 Siti Mariam Binti Senin 
  109. D20071029033 Siti Noor Widayu Binti Mohd Untong 
  110. D20071029081 Siti Noorianti Binti Tugemin 
  111. D20071029006 Siti Nur Asiyah Binti Abdullah 
  112. D20071029083 Siti Nurusliza Binti Abdullah 
  113. D20071029062 Siti Ommi Mariza Binti Ismail 
  114. D20071029009 Siti Rohana Binti Ismat 
  115. D20071029005 Sivasathiyan Nair A/L Mariappen 
  116. D20071029010 Suhana Binti Yousof 
  117. D20071029058 Sulaiman B Mokhtar 
  118. D20071028990 Sumarti Recto 
  119. D20071029091 Suriyana Binti Asri 
  120. D20071029099 Syahida Binti Ahmad 
  121. D20071029089 Timotius Anak Jorem 
  122. D20071029076 Ummi Quraishah Binti Mohd Ariffin 
  123. D20071029098 Wan Amira Sofia Bt Wan Rushdan 
  124. D20071029052 Wan Hamizan Bin Wan Ismail 
  125. D20071029056 Wan Syafiqah Bt Abdul Talib 
  126. D20071028998 Wan Zulaliza Binti Wan Zakaria 
  127. D20071029102 Zakiah Binti Iee 
  128. D20071029029 Zepidah Binti Sabli
Ramai kan??? seramai 128 orang cikgu Cikgi BM.. dan aku orang ke 110 terima pengijazahan dari pro cancelor
bengkak gak punggong nak tgu.. 
ni baru bach aku...
ade 2 jabatan lagi b4 jabatan BM dan 2atau 3 Jabatan lepas kitorang... 
3 jam woo dalam SITC...
 

24 June 2011

detik-detik masa baru bercintan-cintun...

hari ni.. gembira sangat3....
hahahaha kenapa?? y? 
aku berwebcam ngan my boyfie la...
link dgn tajuk entri???
hahahah.. masa mula2 kenal.. cam ni kitorang.. webcam n chatting... 
nak jumpe?? tak de masa..
so, hari ni terasa cam baru kenal la...
masa aku mula2 ngurat n pujuk dia...
hahahah.. betul tak b???
kan sayang ngurat b dulu kan??
hah.. hah.. jgn nak malu2 lak...
biasalah... klu tak, tak de lah kita cam skrg ni kan ???
gembira sangat3 bila dapat buat apa yg mula2 kitorg wat..
hope pas kawen nanti dapat gak wat cam ni..
cam ni jelah kitrg dating dulu tauuu...
korang ade??? mane ade...
sorang kat johor sowang kat sarawak??? ade??? tak de nye..
dgn cara ni terubat rasa rindu kan b kan??
nak jumpa?? tunggu raya ar... nanti kita dating puas2 ye b... kita pusing2 sampai pening...
tak pon kita kutip duit raya nak???
ni aku poz skali pic masa kitorang tgh WC tadi.. wc tu bukan tandas k... tapi webcam... hehhehe
aku suka dia SENYUM....
terserlah dia punye gedik... hahahhaah suke suke suke... 

aku berwebcam wif my baby... pic org len... tolong abaikan k..

so... enjoy my dear... I LOVE U FROM THE BOTTOM OF MY HEART!!!







21 June 2011

kadang-kadang kita perlu merajuk..




dah bape hari tak post entri baru..
entahlah beb.. macam tak de perasaan nak wat entri baru
hati tengah bergelumang rasa merajuk dgn my love
AKU TAK PERNAH MERAJUK 
Sampai tahap cam ni taw... huhuh
agak2 korang, boleh tak korang tahan air mata korang depan customer?
huhuh.. masa tu aku tak leh tahan... 
hati mmg remuk redam lah...
depan2 customer aku nangis...
dah sah2 la customer tu tanye kenapa?
so, aku cakap la... tak de pe... saje nak nangis pagi2...
SAJE2 OKE..
tapi dlm hati Allah saja yang taw..
dah lama kot tak gaduh2 manje ni.. tapi ntahlah.. mgkin sebab dah tak de istilah
PUJUK MEMUJUK...
hati makin jadi geram je...
so, dah bape hari aku msj my boyfie wat layan tak layan je...
bukan pe.. dari terus rasa sedih... bek aku wat tak tau je... 
tu lagi senang kan?
aku ni mmg jarang merajuk, wlupun ngan sape2..
ap klu dah merajuk tu.,, makan dalam n aku pendam dlm hati..
tapi ntah kenapa lah aku leh merajuk ngan Boyfie aku hari tu..
merajuk pon salah, tak merajuk pon salah
kadang2 nak jadikan hati sendiri ni terlalu tabah, aku pon tak mampu...
bila dah sampai tahap menitis air mata ni...
mmg perkara tu menusuk dalam hati sanubariku..
btw.. b4 ni, org cakap ape pon... masuk lobang hidung kiri, kuar lubang hidung kanan...
tapi kali ni... arghhhh!!!!!!!!!! hormon ape yg meningkat dalam badan aku agaknye..
tapi nnt lama2 oke lah.. just malas nak ggu dia.. kang cakap lebih2.. kata aku tak faham la ape lah..
last2 kene marah balik.. so, bek diam je.. 
tak pela.. bagi dia masa lagi... aku pon malas nak cakap banyak..
sape kenal aku.. dia tau aku ni cam ni...
seandainya hamba Allah yang itu sdg membaca...
sorry sbb post entri cam ni..
fahamilah hati ni...
bukan hati itu saja kena difahami.. hati ni juga ok...
penat lah klu sorang2 je kene faham...
take ur time ...
belajar lah memujuk k.. 
tak lama dah.11 bulan je lagi..PLEASE DEAR...
jgn wat cam ni lagi....

20 June 2011

Adakah anda begini selepas kawen?






Before marriage
Darling here.. darling there...
After marriage
Baling here... baling there..

Before marriage.
I die for you
After marriage
You die, up to you.
Lagi lama married
You die I help you!

Before marriage
You go anywhere
I follow you.
After marriage
You go anywhere.. up to you.
Lagi lama married
You go anywhere better get lost!!

Before wedding
You are my heart, you are my love
After wedding
You get on my nerves.

Before wedding
You are sweet and kind just like Cinderella
After wedding
You are worse than godzila.

Before wedding
Roses are red, violets are blue. Like it or not, I'm stuck with you
After wedding
Roses are dead, I am blue.
You get on my head, I will sue you

Before wedding
Every meal he brings you to Shangri-La
After wedding
You want to go, he says you wait-la

Before wedding
You looks like Anita Sarawak
After wedding
Don't know whether katak or biawak

Before wedding
Weekends at Cameron, Genting and Fraser's Hill
After wedding
Furthest you go is Maxwell Hill

Before wedding
He opens the car door
After wedding
He opens his mouth and snores

Before wedding
You are my ideal
After wedding
You become my ordeal

19 June 2011

Kuda Kepang Mabuk






Tajuk kali ni berkenaan dengan Kuda Kepang Mabuk..
sebenarnya, tajuk entri ni merupakan tugasan aku masa semester 4/5 di UPSI..
saje je nak kongsi2 dgn korang...
daripada korang baca ntah2 ape2 .. bek aku kongsi sedikit ilmu kebudayaan yang terdapat di negeri aku ni...
iaitu JOHOR...
jom kite kenal sikit tentang kuda kepang ni...

Permainan kuda kepang merupakan salah satu permainan rakyat di negara ini. Jika di negeri Pantai Timur Semenanjung terkenal dengan permainan wau dan wayang kulit, kuda kepang pula mendapat tempat di hati rakyat Johor. Kehalusan seninya begitu terpelihara walaupun arus kemodenan begitu ketara dalam beberapa aspek kebudayaan. Kuda kepang adalah satu permainan berkumpulan yang menari dengan kuda (anyaman kuda) salah satu cabang kesenian orang-orang Jawa. Kebanyakan kumpulan kesenian ini terdapat di negeri Johor dan menjadi lambang identiti negeri itu.

SEJARAH KUDA KEPANG
Menurut Arwahyarham Wak Alal bin Keromo, asal-usulnya permainan kuda kepang kepang ini berasal dari negeri Acheh, Indonesia. Ketika itu rakyat negeri Acheh yang ramai suku bangsanya tidak mempunyai raja. Maka salah seorang rakyat telah dicalonkan untuk menjadi Raja Negeri itu dengan meminta syarat sebelum dicalonkan menjadi raja. Syaratnya, meminta barang-barang yang pelik dan ganjil. Maka, rakyat Acheh yang berbilang keturunan telah mendapat ilham untuk membuat kuda daripada buluh yang dianyam ( dikepang ) dan menyerupai wajah kuda serta membuat alatan bunyi-bunyian yang diperbuat daripada buluh juga seperti angklung. Setelah kuda kepang dan peralatan bunyi-bunyian disiapkan, maka kumpulan raja Acheh mengiringi calon raja mengelilingi kampung dan pekan untuk upacara pertabalan raja Acheh yang pertama.
aku bersama Arwah Wak Ala masa temuramah tentang permainan kuda kepang ni


Begitulah bermulanya legenda tarian kuda kepang sehinggalah tarian kuda kepang terkenal di Kepulauan Indonesia. Setelah kedatangan orang Jawa ke Tanah Melayu, salah seorang pengawal kesenian Jawa ( kuda Kepang ) ialah Wak Samion bin Tamsir, orang yang membuka perkampungan baru dan juga Surau Kampung Parit Samion, Parit Raja, Batu Pahat, Johor pada tahun 1959.

Bermula dari tarikh tersebut kumpulan kuda kepang semakin diminati oleh penduduk setempat. Kuda kepang yang asalnya daripada anyaman buluh itu kemudian ditukarkan kepada kulit lembu yang dikeringkan kerana kulit lembu yang dikeringkan tidak mudah rosak dan mudah diselanggarakan. Namun, disebabkan kini agak sukar dan kos untuk mendapatkan kulit lembu itu tinggi, maka kuda kepang kini diperbuat daripada zink kerana lebih tahan lama dan tahan lasak untuk digunakan oleh pemain kuda kepang mabuk ini.

Nama kuda kepang yang diperbuat daripada buluh itu, dipanggil “Pring di Kepang”  dalam bahasa Jawa, yang bererti buluh dianyam menyerupai kuda. Tidak lama kemudian Wak Samion menyerahkan kumpulan itu kepada Wak Baharudin bin Abd Salam. Pada tahun 1977, Wak Baharudin menyerahkan kumpulan Kuda Kepang kepada pembantunya, Wak Alal bin Keromo sehinggalah ke hari ini masih dipimpin oleh Wak Alal dan diberi nama Kumpulan Kuda Kepang Sri Jaya.

Sejak persatuan kuda kepang ini ditubuhkan pada tahun 1959, kumpulan ini telah menerima undangan sebanyak lebih 10 ribu (4,560 - pada Februari,1999)  ke majlis perkahwinan, majlis kerajaan dan majlis kesenian. Pada masa ini, Kumpulan Kuda Kepang Sri Jaya mempunyai 40 orang ahli yang terdiri daripada penduduk kampung.
 
CARA PERMAINAN DAN ALATAN BUNYIAN
Sebelum memulakan permainan, padang atau gelanggang permainan tersebut perlulah dipagar dengan mantera oleh ketua untuk masuk gelanggang atau buka gelanggang. Saiz atau luas gelanggang itu tidak menjadi masalah kepada pemain, kerana sempit atau luas kawasan gelanggang mereka masih dapat membuat persembahan. Kumpulan Kuda Kepang Sri Jaya ini diketuai oleh saudara Mohd Hafizuddin bin Hamzah,25 dan bertanggungjawab membuka gelanggang permainan dalam setiap permainan atau persembahan yang bakal dimainkan. Ketua pemain menarik pecut (seakan-akan mengheret) di atas tanah dan membentuk bulatan sebagai simbol gelanggang permainan telah dibuka. Dengan adanya gelanggang yang telah dibuka, pemain-pemain kuda kepang yang telah mabuk atau kerasukan tidak dapat melepasi garisan gelanggang yang telah dibuat dan penonton yang menonton di luar gelanggang tidak akan dikacau oleh pemain yang telah mabuk.
upacara dimulakan

 
Sebelum memulakan permainan, ketua kumpulan perlu membakar kemenyan dan dibaca mantera untuk memanggil dayang-dayang. Di tempat permainan itu, dimainkan bunyi-bunyian daripada angklung, gendang, gong, bedok dan kenong.
kenong
 

Angklung diperbuat daripada buluh dan rotan yang boleh didapati daripada kawasan persekitaran. Angklung bersaiz segiempat dan ianya dimainkan dengan cara menggoyang dan menggoncang buluh tersebut. Bagi buluh yang kecil, apabila diketuk akan mengeluarkan bunyi nyaring, manakala buluh yang besar akan mengeluarkan bunyi bergema dan daripada kombinasi kedua-dua bunyi ini akan menghasilkan bunyi yang indah dan menarik.
angklung

Perkakas lain yang digunakan ialah sebuah gendang. Gendang ini diperbuat daripada kayu Leban dan kulitnya daripada kulit lembu. Kulit lembu diperoleh daripada saki baki kulit lembu yang dikorbankan semasa Hari Raya Haji seterusnya dikeringkan. Sementara pengikatnya diperbuat daripada rotan. Gendang yang digunakan biasanya mempunyai panjang diameter lebih kurang 3 kaki dan gendang ini dipalu mengikut irama yang tertentu.
gendang



 Perkakas lain yang digunakan ialah pecut. Pecut diperbuat daripada buluh dan tali. Kedua-duanya dipintal menjadi satu. Fungsi pecut adalah untuk mengarah dan mengawal permainan atau penari kuda kepang yang mabuk.
tali pecut
 


Perkakas terpenting ialah kuda kepang. Ianya diperbuat daripada kulit lembu. Dibentuk menyerupai kuda dan diwarnakan merah,putih atau kelabu.

kuda kepang


Alat-alat lain ialah gong. Gong apabila dipalu akan mengeluarkan bunyi "goooong" dan meyedapkan lagi bunyi muzik pengiring.
Gong yang dibawa dari Acheh

Pantang larang dalam permainan kuda kepang ialah pemain tidak boleh diacah semasa dalam permainan atau ketika sedang mabuk kerana ditakuti akan melarat dan menjadikan keadaan tidak terkawal.

            Anggota kumpulan permainan kuda kepang ini terdiri daripada lapan orang pemain/penari kuda kepang, seorang pemandu (ketua kumpulan pemain) dengan menggunakan tali pecut, 3 orang pemain angklung, seorang pemukul gong dan seorang pemain gendang. Pakaian permain pula biasanya seragam.


pemain2 kuda kepang


Setelah permainan dimulakan di antara satu hingga dua jam (tidak dapat dipastikan) tiga atau lima orang penari kuda kepang akan mabuk atau kerasukan. Semasa penari dalam keadaan demikian, bunyi-bunyian yang mengiringi tarian ini akan bertambah rancak. Kononnya jika alunan muzik tidak rancak maka penari akan naik berang dan akan menerkam atau menendang pemain muzik. Kelakuan ini tidak ubah seperti kuda yang sedang berang.



ni masa dah mabuk, mmg tak sedar ape2
Menurut keterangan pemain yang mengalami kejadian seperti ini,ketika mabuk mereka bermimpi menunggang kuda sambil menari-nari dengan iringan muzik. Semakin lama bunyian itu sayup kedengaran. Kerana itulah mereka cuba mengejar muzik itu. Jelaslah tarian Kuda Kepang mempunyai semangat yang menjadi asas kepercayaan dan peminat mereka. Selain itu alat-alat kuda kepang mesti disimpan dengan baik kerana ditakuti akan dimarahi oleh 'rohnya'. Ini menunjukkan bahawa permainan kuda kepang mempunyai kepercayaan tersendiri.

Kombinasi letupan cemeti dan pola ritma gendang dianggap mempunyai kekuatan magis yamg dapat mendorong para penari kuda kepang kesurupan atau kerasukan atau lebih dikenali oleh masyarakat Jawa sebagai 'naik isim'. Penari yang kesurupan kerap kali menunjukkan kekuatan fizikal yang menakjubkan dan mampu melakukan perbuatan yang luar biasa seperti memakan bunga (bunga kenanga), mengupas kelapa dengan mulut, berlari liar, memamah kaca, memanjat pohon dan sebagainya.

Semasa menari di gelanggang, penari-penari yang mabuk akan diberi makan bunga kenangga dan adakalanya ketua akan memberi sebiji kelapa muda yang masih ada serat kulitnya (sabut). Pemain yang mabuk akan mengupas kelapa tersebut dengan mengunakan giginya dan memecahkan kelapa tersebut dengan tangan atau kepala lalu meminum airnya.

Sering berlaku apabila ada penonton yang terlampau asyik mendengar irama bunyian dan mengkhayalkan akan menjadi mabuk dan masuk menari di dalam gelanggang permainan.

PANTANG LARANG
Pantang larang orang yang mabuk di gelanggang ialah apabila ada penonton yang bersiul memanggil mereka, lantas orang yang bersiul tadi akan dikejar oleh pemain yang mabuk tersebut dan sekiranya terjumpa penonton tersebut akan ditendang,diterajang atau dilibas-libas dengan kudanya.

Setelah tiga jam atau lebih, pemain yang mabuk akan ditangkap oleh ketua untuk diubatkan agar yang mabuk sedar (pulih seperti sedia biasa). Pecut juga akan dibunyikan untuk memeranjatkan pemain/penari yang mabuk agar mudah untuk mengawal pemain/penari yang mabuk. Situasi pemain atau penari yang mabuk biasanya dalam keadaan yangtida sedar, mulutnya tidak boleh bercakap( seperti orang bisu) dan tangannya memegang erat kuda kepang dan kakinya tidak berhenti menari mengikut irama gendang kerana irama gendang kuda kepang sangat mengasyikkan.
upacara tutup gelanggang

Setelah pemain/penari yang mabuk dipulihkan,kuda kepang akan disusun seakan membuat jalan bagi menghantar dayang-dayang pulang. Ketua akan membaca mantera dan membunyikan tali pecut empat kali satu penjuru (16 pecut untuk empat penjuru), barulah permainan ditamatkan dan bunyian dihentikan. Kebiasaannya, setiap persembahan akan dibayar antara RM500 hingga RM3,000 bergantung pada masa serta tempat persembahan.
aku dan kawan2


video
untuk kepuasan anda.. saksikan video yang aku dan kawan2 rakam ..


 







Labels